A KOK tanárai az M6-os autópálya alagútbiztonsági gyakorlatán

2022. október 05.

2022. szeptember 27-én a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. az M6-os autópálya „A” jelű alagútjában időszakos biztonsági gyakorlatot tartott.

A gyakorlatra Dr. Balázs Gábor tű. dandártábornok úr, Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgató nevében, Bán Attila tű. ezredes úr Tűzoltósági Főfelügyelő meghívta a KOK tanárait is. A KOK szakemberei kiemelt figyelmet fordítanak az alagutakkal kapcsolatos tűzoltás-taktikai és műszaki mentési feladatokra és az M6-os alagutak átadása óta aktívan részt vesznek a mentő tűzvédelmével kapcsolatos felkészítésekben. A Műszaki Szakcsoportot Koncsik Géza tű. törzszászlós, a Tűzoltási és Mentési Szakcsoportot Szirmai István tű. őrnagy, Leitner Béla és Durucz Attila tű századosok képviselték. 

A gyakorlat előkészítése és lebonyolítása érdekében az érintett pályaszakaszt a bátaszéki és véméndi csomópont között este hat és szerda hajnal egy óra között lezárták. A gyakorlaton a Véméndi és Bonyhádi Katasztrófavédelmi Őrs, a Bátaszéki Önkormányzati Tűzoltó-parancsnokság, a Mohácsi és Szekszárdi Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság, a megyei KMSZ és KML egységei, a műszaki mentőszer, valamint az autópálya felügyelet és az Országos Mentőszolgálat vettek részt. A gyakorlat ellenőrző elöljárója Dr. Balázs Gábor Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgató és Fülep Zoltán tű. ezredes országos tűzoltósági főfelügyelő voltak.

     A 21 órakor kezdődött gyakorlaton, a feltételezés szerint műszaki hiba következtében egy teherautó kigyulladt. A jármű vezetője elkezdte a gépjármű oltását, de a füst miatt rosszul lett. A mögötte közlekedő kisbusz vezetője fékezett, aminek következtében a jármű megpördült és egy személyautóba csapódott. Az ütközés következtében egy személy a kisbusz alá szorult. A kisbusz mögött haladó, IBC tartályban 1 mgázolajat szállító pályafenntartó autójának a vezetője szintén fékezett és a falnak csapódott. A mögöttük közlekedő elektromos autó megállt és a jármű vezetője elszaladt.

     Az elsőnek kiérkező véméndi őrs a felderítést követően megkezdte az égő gépjármű oltását. A KMSZ kiérkezése után több csatornás rádióforgalmazásra váltottak át, illetve a tűzoltásvezető utasítására bekapcsolták az alagút füstelszívó ventillátorait. Az időközben kiérkező mentőegységek felállítási helye az alagút füstmentes szárnyában volt. A sérült személyek mentését kb. 22 perc múlva kezdték meg, miután a füsttel telített szárnyból a füstöt eltávolították. A mentés a két alagútrészt összekötő füstmentes átjárón keresztül történt. A személymentéssel párhuzamosan megtörtént az 1 m3 gázolaj átfejtése is. A gyakorlat az elektromos autó eltávolításával és bepólyálásával fejeződött be.

     A feltételezett káresemény felszámolása alig több mint 1 órát vett igénybe. A gyakorlaton a több mint 1 km hosszú alagút füstelszívó ventillátorai mellett, annak rádió erősítőjét is kipróbálták. Ezek a kifogástalanul működő technikai eszközök, egy valós káreseménynél is nagy segítséget nyújthatnak a beavatkozást végzők számára. A gyakorlat jelentős segítséget nyújtott abban, hogy egy hasonló káresetnél a tűzoltók és a mentőszolgálat egységei hogyan tudnak hatékonyan együttműködni, valamint, hogy milyen lehetséges kihívásokkal kell szembenéznie a beavatkozást végzőknek.

 

Szöveg: Durucz Attila tű. szds.