Látogatás a Berlini Tűzoltó Akadémián
A Katasztrófavédelmi Oktatási Központ hat munkatársa 2021. december 4. és 11. között az ERASMUS+ program finanszírozásában látogatást tett a Berlini Tűzoltó Akadémián. A kiutazáson részt vett, Müller Róbert tű. ezredes, oktatási igazgatóhelyettes; Nemecz Péter tű. alezredes, szakcsoportvezető; Barkóczi József Miklós tű. százados- kiemelt főtanár; Takács Gerda ra., csoportvezető; Leitner Béla tű. százados, kiemelt főtanár és Szirmai István tű. őrnagy, kiemelt főtanár.
A kiutazás célja a hibrid és elektromos meghajtású gépjárművek típusainak, azok működési elvének, műszaki jellemzőinek megismerése, de a fő hangsúlyt az elektromos gépjárművek káreseteinél alkalmazandó műszaki mentési eljárások megismerése, illetve a Berlini Tűzoltóság által ezen a területen szerzett tapasztalatok megismerése volt. Mivel a kiutazás az Európai Unió által finanszírozott Erasmus+ program keretében zajlott le, amelynek egyik sarokköve a tapasztalat és tudás megosztás, az eredmények a KOK honlapján elérhetőek lesznek.
A delegációt első nap fogadta az iskola parancsnoka, dr. Harald Herweg úr, és az általános helyettese. Az igazgatói köszöntés után a delegáció tagjai általános tájékoztatást kaptak a tűzoltóság szervezetét és az oktatási rendszerét illetően. Évente 5000 hallgatót képzenek a berlini tűzoltóság számára, a képzési feladatokat 147 tanár látja el.
Németország fővárosában a mentőszolgálat és a tűzoltóság összevont szervezetben működik és a riasztások számaránya kétharmad-egyharmad a mentőszolgálati tevékenység javára. A beavatkozói állomány mindkét tevékenységre ki van képezve természetesen egy 3 + 1 éves képzés keretében.
A szakmai program előadásokkal folytatódott, amelyekben a magyar és német kollegák kicserélték a tapasztalataikat a következő témákban:
- az alternatív meghajtású gépjárművek műszaki mentésére hogyan készítik fel a hallgatókat,
- legfontosabb ismeretek, amelyeket a kárhelyszín parancsnokának (Einsatzleiter) mindenképpen tudnia kell, ezek a következők:
- Milyen jelöléssel rendelkeznek az alternatív meghajtású gépjárművek?
- Az alternatív meghajtású gépjárművek alapvető szerkezeti felépítése.
- Eltérések az általános és alternatív hajtású gépjárművek felépítése között.
- Beavatkozási módszerek (pl. vízbe merítés, amely nem rendszeresített módszer Berlinben- inkább a hűtésre fektetnek hangsúlyt és a sérült gépjármű izolálására-, vagy oltólándzsa használata, amely szintén nem rendszeresített módszer.).
- A kilépő nehéz és könnyű halmazállapotú mérgező gázok elleni személyi védelem.
- A felderítés fontossága.
- Általános beavatkozási alapelvek és speciális szabályok összekapcsolódása.
A Berlini Tűzoltóság 2007-ben kezdett el felkészülni az alternatív meghajtású gépjárművek mentésére. A tűzoltóság, a gyártók, a biztosítók, és az autómentő cégek egy munkacsoport keretében irányelveket, ajánlásokat fogalmaztak meg a tűzoltóság számára. A munkacsoport a mai napig együtt dolgozik további irányelvek kimunkálásán. Kezdeményezéseik eredményeiként például a beavatkozó tűzoltók a rendszám alapján ingyenesen hozzáférnek a sérült gépjármű mentési adatlapjához.
A német főváros tűzoltósága 2019 óta külön az E-autók baleseteire vonatkozó kutatást is vezet, amely kiterjed az adatgyűjtésre és a beavatkozásokra is. Ennek egyik formája, hogy amennyiben alternatív meghajtású gépjármű érintett a káresemény során, a beavatkozást követően 101 kérdésből álló kérdőívet töltetnek ki a kárhely parancsnokával. Eddig 30 ilyen kitöltött kérdőív áll rendelkezésre, amelyeknek a feldolgozása jelenleg is zajlik.
Az E-gépjárművek mentésével kapcsolatos eddigi tapasztalatok dióhéjban:
- többnyire nem az akkumulátor gyullad ki, hanem az autó más részei,
- ha az akkumulátor megsérült, könnyű és nehéz mérgező gázok szabadulnak fel, ezért fontos szabály, hogy a beavatkozás légzőkészülékben történjen,
- intenzív hűtést kell alkalmazni sugarakkal, az akkumulátort is hűteni kell,
- a beavatkozások 60%-nál használták a már széles körben elterjedt, és ingyenesen hozzáférhető mentési kártyákat.
A delegáció látogatást tett egy éles operatív értekezleten is, ahol a törzs egy II. világháborús amerikai gyártású bomba hatástalanítására és a lakosság ideiglenes kitelepítésére készült. Az operatív törzs értekezletét a berlini tűzoltóság egyik munkatársa vezette, jelen voltak a társszervek és az érintett hatóságok munkatársai, a közüzemek képviselői és a bomba megtalálásának helyszínén található üzemek képviselői.
A kiutazás negyedik napján a delegáció látogatást tett a Berlini Tűzoltóság gyakorló laktanyájában, ahol a hallgatók gyakorlati képzése zajlik időről-időre. A hallgatók gyakorlatait a fokozatosság elve alapján szervezik, először csak kevesebb szaktudást igénylő feladatokat látnak el, míg a képzésük végén már önállóan végzik a beavatkozás feladatit. A gyakorló laktanya szoros együttműködésben dolgozik a hadsereggel, van olyan mentőautójuk, amelyen a katonák egészségügyi szolgálata adja a személyzetet.
A kiutazást a Berlini Tűzoltóság főigazgató helyettesével történt találkozó zárta. A főigazgató helyettes reméli, hogy a jövőben is folytatódik a két intézmény közötti sikeres és nagy tapasztalatokat nyújtó szakmai együttműködés.